Dag 1 & 2 - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 1 & 2 - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 1 & 2

Door: Amke & Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

21 September 2014 | Zuid-Afrika, Hazyview

19-20 september 2014
Pretoria/ Centurion – Hazyview 440km
Ochtend: zonnig 18
middag : bewolkt / mistig / regen 14

Zo hallo allemaal.
Hier ons eerste verslag van onze nog prille vakantie. De planning was om dit verslag gisteravond al online te zetten, maar blijkbaar gata bij de B&B waar we nu zitten na 21 uur de wifi uit... :-/

Vrijdag was onze reisdag en we hadden een goede vlucht, alleen het slapen was wat minder (niet heel verrassend...) ook de afhandeling bij de douane van Zuid Afrika was niet de efficientste :). Maar gelukkig was de meneer van het lokale reisburo met onze papier erg geduldig (hij stond er nog steeds na 3 uur! :) ).
Na het ophalen van de huurauto zijn we direct naar ons eerste verblijf gesnort; over de linkerbaan, zonder al te veel problemen, maar we herinnerden elkaar er dan ook telkens aan.... links rijden, rotonde linksom nemen! :) . Eenmaal aangekomen in onze Bed&Breakfast waren we nog wel een beetje moe van de reis, dus zijn we lekker gaan luieren; Jeroen slapend op bed en Amke liggend in de zon. s ‘Avonds hebben we heerlijk gegeten in een lokaal restaurantje en heeft Jeroen een klein T-Boontje op (ongeveer 600 gram) en Amke de halve zee (zie foto’s) om vervolgens weer vroeg onder de wol te kruipen om goed uit te rusten voor de eerste echte dag.
We hadden een rit van ongeveer 440km voor de boeg en na het ontbijt zijn we dan ook direct vertrokken. Het was goed en lekker weer en het zonnetje scheen heerlijk. Maar naar een uurtje op de snelweg te hebben gezeten werd het toch langzaam steed bewolkter. Na ongeveer halverwege te zijn werd het tijd voor een bakkie koffie / cappuccino. Hier hebben we meteen ons eerste “wildlife” gespot, alhoewel “wild”.... Het was meer een soort van boerderij waar zebra’s, buffels, neushoorns en een struisvogel werden gehouden, maar toch....we hebben alvast iets gezien! ;-)
Na de koffie hebben we gelijk een rijders wissels doorgevoerd (het gaat nog steeds goed met het links-rijden!) en daar gingen we weer. Het uitzicht was wijds en toch we een beetje dor of misschien hebben ze hier geel gras? Tijd om de tol weg te verlaten en de binnen wegen op te zoeken. We kwamen in een dorpje genaamd Belfast waar we bij de 5de stop bord rechts af moesten slaan. Maar als op diezelfde weg wegwerkzaamheden zijn kan het wel eens fout gaan.... :-). Al met al is het goed gekomen; de bergen doemde voor ons op en het was inmiddels al helemaal bewolkt. Slingerend naar boven over bergweggetjes blijkt het uitzicht fantastich. Helaas duurde dat maar even en kwam de mist opzetten met zicht minder dan 100 meter. Hierdoor was het in colonne naar boven en beneden rijden en ook nog eens achter een vrachtwagen, tja dan duurt het even. Maar we hebben vakantie dus dat maakt niet uit!
Het werd tijd voor een kleine lunch pauze en het plaatsje Sabie was daar perfecht geschikt voor. In een lokaal zaakje hebben we een koffie en een thee besteld met een tosti kip met mayonaise. Je kon er ook pannenkoeken bestellen, maar daar had Amke niet zo hele veel zin in... :-) Amke kreeg een halve pot thee en Jeroen koffie voor ongeveer heel het kantoor. Er konden zeker 4 volle bakken koffie uit gehaald worden, maar zoveel cafeinne gebrek was er nu ook weer niet. Toch moesten we wel even 54 Rand afrekenen (voor die het wil uitrekenen, 100 Rand = 7 euro :-) )...
Nog even langs de plaatselijke Spar voor de avondwijn en water. Terug de weg op, gelijk de verkeerde afslag (nee, de fles wijn was nog neit open gemaakt...) want er waren geen borden meer, even de navigatie van de telefoon aangezet en hopla weer op de goede weg. De volgende berg-slinger-weg brak aan en nu begon het ook nog eens flink te regenen, maar niet getreurd de auto is waterdicht :-) . Eenmaal aangekomen bij de lodge was het toch de moeite waard. Het lijkt wel een huis zo groot! Een eigen oprit voor de deur, een carport voor de auto, een buiten plaats met een braai (BBQ) en een buiten douche (geinig hé) ook een zeer ruime kamer en alles picobello in orde. Zeer vriendelijk ontvangen, al met al top. ‘s Avonds hebben we in de buurt gegeten bij een Zuid-Afrikaanse Italiaan en ook dat was weer heerlijk!
Zo to zover voor de afgelopen dagen, vandaag gaan we naar Thornhill; een prive reservaat aan de rand van het Krugerpark.
Groetjes Amke & Jeroen en nog een fijn weekend verder.

PS: Yelcka en Lotte; gefeliciteerd met jullie verjaardag!

• 21 September 2014 - 08:44

Marielle:

Klinkt als een zeer goed begin, geniet ervan!!!

• 21 September 2014 - 11:30

Papa En Mama :

Geweldig om weer te kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken en tegenkomen. Zelfs het eerste "wild" al gezien. En dan zo'n chique onderkomen...nou, nou, het is fantastisch. Maar niet verwaand worden he na zoveel luxe!! :)
    Dikke kus van ons en genieten maar.

• 21 September 2014 - 13:35

Annie Raus:

jullie hebben gelijk de proef doorstaan met autorijden
    links en mist en geen borden, maar ook al wild gezien.
    Maar als wij dat eten zien, moet je misschien wel bij-
    betalen op de terugreis voor het gewicht .
    Maar nu op naar het echte werk, veel plezier!!

• 22 September 2014 - 15:19

Wouter:

Klinkt geweldig (vooral die steak!!)
    Geniet er lekker van.

kus wotuer

• 24 September 2014 - 09:12

Remco & Marco (Tredion):

Hey Jeroen,

Lukt het een beetje zonder internet? :)

Groeten en veel (afkick)plezier daar!

Remco & Marco (Je zeer gewaardeerde collega's)