dag 12-13-14 - Reisverslag uit Winterton, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu dag 12-13-14 - Reisverslag uit Winterton, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

dag 12-13-14

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

01 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Winterton

30 september – 2 oktober 2014
Ardmore Guest farm, Champange Vally / Zaranka lodge
27 graden en zon bij aankomst

Zoals al aangegeven hadden we een best lange rit voor de boeg van ongeveer 450km. Dus zijn we direct na het, uiteraard weer heerlijke, ontbijt in de auto geploft en de airco aangezet. Ondanks dat het bewolkt was en zo nu en dan regende, was het namelijk wel warm. We hadden de navigatie te voorschijn gehaald want de route beschrijving die we gehad hadden, was in het begin verre van duidelijk :). Volgens de navigatie ging het goed en zouden we rond 16:00 uur aankomen, mooi op tijd dus voor onze middag wijntje :). Op een gegeven moment werden we rechtsaf het binnenland in gestuurd, waar de beschrijving van de reisorganisatie (inmiddels wel weer helder) aangaf rechtdoor te gaan. Toch netjes afgeslagen en de navigatie gevolgd. Hadden we dat maar niet gedaan.... Jeroen had de kaart er meer eens bij gepakt om het een en ander te controleren. Na wat puzzelen kwam daar het verlossende antwoord en ja, zo konden we ook rijden. Volgens de kaart was er wel een stukje weg dat onverhard was, maar dat waren we al gewend inmiddels. Hoe verder we reden hoe smaller en slechter de wegen werden. Wel hadden we een fantastisch uitzicht. :-) Na ongeveer een uurtje tuffen door de binnenlanden van Zuid-Afrika moesten we na ongeveer 1 km rechtsaf slaan, 500 mtr, 800mtr, 900mtr.... eeeeeeh...... “Amke zie jij hier ergens een afslag?” 1km, 1,2km..... route wordt opnieuw berekend!!! Hmmmm, dat klinkt niet goed....... Route kan niet worden berekend, alle wegen toestaan en opnieuw berekenen. Ja doe dat maar? Aaaahhh daar was de route weer, maar nu was de afstand weer 450 km en we hadden toch zeker al 200km gereden. Dat gaat niet goed...... Stoppen en overleg (gelijk plas pauze voor Jeroen (was voor Amke iets lastiger....) :)) optie 1 doorrijden? Of optie 2 terug naar de weg waar we eigenlijk rechtdoor moesten. Kop of munt?? Nee, laten we maar gewoon terug rijden we hebben nu nog 6 uur daglicht. Zo gezegd zo gedaan. Amke had haar coureurshelm opgezet en is het hele stuk met een iets hogere snelheid terug gecrossed. :-)
Eenmaal terug op de weg klopte alles weer en kwamen we net na zonsondergang om 17:45 uur aan. Dus een kleine omweg van een kleine 2 uurtjes . Moet kunnen toch? :-)
Zo dan nu de lodge, nou zeg maar gerust een huis! 2 verdiepingen en vrijstaand, 6 slaapplekken, 2 badkamers een dak terras en ook nog een woonkamer. Kortom een beetje groot voor ons tweeën :-) . Aangezien we nogal laat waren en het diner om 19:00 uur zou aanvangen hadden we snel onze tassen uitgepakt en op ons 1ste terras neer geploft voor ons middag wijntje, nou die smaakte erg goed na zo’n lange dag! Na het diner (een buffet, wat verder prima smaakte) vielen we allebei zowat in slaap dus zijn we er vroeg ingekropen. De volgende morgen hadden we een hike op het programma staan en in de omgeving waren er erg veel hiking trails. We hebben lekker stevig ontbeten, want van hiken krijg je honger. Ook was er een lunchpakket geregeld om mee te nemen. We zijn gestart op een hoogte van 1370 mtr en we zijn geklommen naar 1589 mtr. Best vermoeiend..... Onderweg hebben een paar flinke klimmen gemaakt in een hele mooie omgeving tussen de bergen en hebben we 2 watervallen gezien. Onze lunch heerlijk in de zon op gesmikkeld. Al met al hebben we toch zo’n 8km gehiked en er ongeveer 3 uur overgedaan. We waren lekker vermoeid dus eenmaal terug in onze villa, lekker op het dakterras in de zon gaan liggen. Jeroen zorgde voor een versnapering uit de “ eerlijkheid bar” (honesty bar). Hierbij mag je zelf iets uit de koelkast pakken en moet je het onder je kamernummer opschrijven. Een lekker koud biertje voor Jeroen een een koude cider voor Amke. Daar op het terras in de zon (met wel veel wind) op een ligbedje hebben we het goed kunnen volhouden tot het diner. De wijn die we bij het eten geserveerd kregen was niet zo lekker, dus hebben we zelf maar een fles uit de bar gehaald en die smaakte inderdaad een stuk beter. (verwend zijn we he?!)
De volgende morgen hebben we onze tassen weer in de auto gegooid en zijn we na het ontbijt op pad gegaan. Bij Amke ging dit iets lastiger vanwege de spierpijn in de kuiten van het hiken. Voor vandaag hadden we namelijk een canopy-tour geboekt. Voor diegenen die niet weten wat dit is: http://www.drakensbergcanopytour.co.za/gallery :-) Ondanks dat het iets regende, was het echt super om te doen! De hoogste zipline was 65 meter hoog en de langste 179 meter. In totaal hebben we 9 ziplines gedaan. Na afloop kregen we nog een heerlijk broodje met koffie/thee en een certificaat dat we het overleefd hadden. :-) Hier hebben we nog geen foto’s van, maar die komen later nog wel.
Na deze mooie ervaring zijn we in de auto gestapt en naar ons volgend adres in Umhlanga Rocks gereden, wat vlakbij Durban ligt. Dit is een vrij modern stadje waar we heerlijk gegeten hebben. Wel duur, want een steak van 200 gram kostte hier toch ruim 10 euro! :-)
Morgen vliegen we hier vandaan naar Port Elizabeth en gaan we aan het volgende deel van onze reis beginnen. Een deel waar vooral veel wijnhuizen, olifanten en (hopelijk) walvissen in voorkomen.
Tot later!

• 02 Oktober 2014 - 20:58

Vonne:

Wat klinkt het allemaal geweldig wat jullie zien en doen. En die logde ziet er wel heel luxe uit. Nu op weg voor het tweede deel van jullie vakantie . Veel plezier.

• 02 Oktober 2014 - 21:52

Pa En Ma Raus:

Zo dat is balen, 2 uur omrijden, maar de lodge maakte
    alles weer goed.Jullie zijn wel sportief bezig met dat hiken
    en die canopytour. Is dat niet eng zo zweven? Gelukkig
    dat jullie wijn lusten, want hoe bleven jullie anders in
    leven na al die inspanning?Nu gaan jullie naar de zgn.
    bewoonde wereld, alhoewel er nog dieren spotten op
    het lijstje staan, maar je kan even uitrusten na die zware
    tocht, lekker een stukje vliegen.Tot later.

• 02 Oktober 2014 - 22:40

Jola:

Wat een energie stralen jullie uit! Whow! Enne.... Best wel eng dat verdwalen. Fijn dat jullie toch nog met daglicht zijn aangekomen.
    Doe je de groeten in P.E. van Hinno? (Hij heeft daar een jaar doorgebracht) en denk aan de haaien daar! Wel goed surfen daar! Weer veel plezier! And take Care, liefs

• 03 Oktober 2014 - 13:39

(SCHOON-)PAPA EN MAMA:

We hadden wel langs kunnen komen en een nachtje blijven logeren... wat een groot huis. Zoiets zou in Vuren ook niet misstaan.
    Gelukkig dat jullie na al die omzwervingen toch nog voordat het donker werd op de plaats van bestemming waren.
    En je moet maar denken: ik heb nu dingen gezien die ik anders gemist had.
    En dan nu naar (nog meer) wijnproeven. Heel wat anders dan dieren spotten maar vast niet minder leuk :-)!
    Veel plezier en een kus van ons.