Dag 18-19 - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 18-19 - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 18-19

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

07 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Hermanus

6-7 oktober 2014
Knysna - Hermanus
Knysna: zonnig, 30 graden
Hermanus: bewolkt, 20 graden

Na een heerlijk ontspannen begin van de dag, was het tijd om aan de reis naar Hermanus te gaan beginnen. Dit was een autoritje van ruim 400 km en aangezien de massages iets langer duurden dan gepland, gingen we pas rond 12 uur weg. De route liep weer via de tuinroute, dus dat was weer genieten!
Van de vrouw die ons gemasseerd heeft, kregen we de tip om in Swellendam te gaan lunchen. Dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Voor zover we hebben kunnen zien, is dat een erg leuk dorpje/stadje waar genoeg te zien is. Helaas hadden we alleen maar tijd voor een, overigens heerlijke, lunch. Aangezien we voor 18 uur bij onze B&B in Hermanus moesten zijn, hadden we geen tijd om daar even rond te gaan lopen. Uiteindelijk waren we mooi op tijd in Hermanus aangekomen. Wat een leuk plaatsje! Niet te druk, maar wel genoeg te beleven. En aan een baai, waar, als het goed is, rond deze tijd heel veel walvissen te vinden zijn. De eigenaar van de B&B had ons een restaurant aangeraden en meteen voor ons gereserveerd. Toen we weg wilden gaan om te gaan eten, kwam Amke er achter dat ze haar schoenen nog in Knysna had laten staan..... Hmmmm..... beetje jammer, aangezien dat bijna 450 km geleden was....... Dan maar, heel charmant, op de wandelschoenen naar het restaurant! En uiteraard betekent dat... winkelen voor nieuwe schoenen! :-)
Het diner was weer heel erg lekker en we hadden een supermooi uitzicht op de baai. Helaas was het te donker om te zien of er al walvissen aan het rondzwemmen waren.
De volgende morgen heeft Amke eerst maar eens naar de B&B in Knysna gebeld om te vragen of ze daar de schoenen hadden gevonden. En ja hoor, die stonden daar nog! Als het goed (en niet te duur) is, worden deze nu opgestuurd naar ons volgende hotel in Kaapstad..... We zullen zien of dit gaat lukken....
Na het ontbijt was het tijd om naar de zee te gaan. Er stond namelijk een kajak-tocht op het programma. En als het een beetje mee zou zitten, zouden we walvissen van redelijk dichtbij kunnen zien. En ja hoor, het zat mee! We waren nog geen 10 minuten aan het peddelen of de eerste walvis was al gespot. En best dichtbij ook.... Op zo’n 50 meter afstand van onze kajak was er een walvis aan het zwemmen.... Waaauuw!!! Best wel heel erg spannend! We vonden het dan ook niet zo heel erg dat de gids in zijn kajak zei dat we iets meer afstand moesten nemen.... :-)
Op ons gemakje zijn we verder gaan peddelen en al snel zagen we in de verte nog meer walvissen. Deze waren druk aan het springen en dat was heel mooi om te zien! Nadat we een tijdje hebben liggen dobberen om die walvissen te bekijken, zijn we een stukje terug gaan kajakken om op zoek te gaan naar zeeleeuwen die verscholen zouden liggen tussen het zeewier. En daar lag er inderdaad eentje, vrolijk met zijn vin boven water te zwaaien naar ons. :-) Verder deed hij niet veel en dus zijn we maar weer een stukje gaan peddelen. Inmiddels was het water (best koud!) zo vaak in de kajak gekomen dat er geen droog plekje meer aan onze broek te vinden was. Maar dat mocht de pret niet drukken! ;-)
Iets verderop zagen we namelijk nog meer walvissen springen en stond het totaal op 5 walvissen. Na 1,5 uur op zee rond te hebben gepeddeld, was het tijd om terug te gaan naar de haven en konden we ons gaan omkleden, aangezien we tot op de onderbroek zeiknat waren.... Maar wat een super ervaring was dit!!! Goede foto’s hier van volgen nog.....
Om op te warmen, zijn we aan de kust even koffie/cappuccino gaan drinken en hebben we daar vandaan nog kunnen genieten van enkele walvissen die in de baai aan het zwemmen waren.
Toen we eenmaal weer op temperatuur waren, zijn we op weg gegaan naar de lunch. Heidy, bedankt voor de tip, we hebben echt super lekker gegeten bij de Birkenhead House & Villa. En dat was het geld meer dan waard! We hadden een prachtig uitzicht op de baai, waar we wederom een stuk of 5 walvissen hebben zien springen. Ondertussen kregen we een heerlijk 3-gangen lunch voorgeschoteld met (uiteraard) een lekker glaasje wijn erbij. :-)
Helemaal volgegeten zijn we hierna weer in de auto gestapt voor een prachtige route langs de kust naar Stellenbosch. Dit is DE wijnstreek van Zuid-Afrika en dat was ook al snel te merken aan alle wijngaarden die we onderweg overal zagen. En de bijbehorende wijnhuizen waar je overal wijn kunt proeven. Maar we hebben ons in gehouden en zijn doorgereden. :-)
Na de uitgebreide lunch hadden we niet echt honger meer en hebben we een lichte maaltijd op.
Voor morgen staat er een bike & wine tour op het programma. Hierbij gaan we op de fiets tussen de wijnranken door naar 2 verschillende wijnhuizen en een brandy-stokerij.
We kunnen dus niet beloven dat we morgenavond weer een verslagje online zetten! ;-)

• 07 Oktober 2014 - 21:44

Jola:

Oooooh, wat klinkt het toch allemaal super! En wat een goede tips allemaal! We moeten echt afspreken voordat wij gaan want wil de adressen ook graag hebben van de B&B's!
    Heeeeeel veel plezier op de bike! Wij proosten er al op

• 07 Oktober 2014 - 21:45

Heidy:

Wat leuk dat jullie naar Birkenhead geweest zijn. Af en toe moet je jezelf verwennen!
    Ook al nieuwe schoenen gevonden?
    Lijkt me wel heel gaaf om de walvissen van zo dichtbij te zien.
    Veel plezier morgen op de fiehiehiets. hik

• 07 Oktober 2014 - 21:51

Pa En Ma Raus:

Wat een geweldige ervaring zoveel walvissen en zo dichtbij.
    Nou niet meer zeuren dat het in Canada mislukt was.
    Was het niet eng, zo'n klein bootje en zulke grote dieren
    vlakbij? Super wat jullie allemaal meemaken. Wij hebben ze
    in Hermanus ook langs de kant gezien.
    Inderdaad zijn het hele leuke dorpjes, Swellendam, Hermanus
    en Stellenbos, een heel ander deel van Afrika.
    Het is wel eern apart idee om aan te geven dat je andere
    schoenen wil. Maar misschien gaat dat feest niet door.
    Nou op de fiets en aan de drank, we wachten wel een paar dagen.
    Heel veel succes en proost!!

• 08 Oktober 2014 - 10:45

(schoon-)papa En Mama:

Wauw wat een avontuur weer. En dan die walvissen van zo dichtbij gezien. Het lijkt me trouwens heel eng, zulke grote beeste zo dichtbij zo'n kleine kajak. Maar jullie zijn verstandig genoeg om wat afstand te nemen. Wijs...wijs.
    Heb je al leuke schoenen gevonden? En anders gaan we binnenkort toch gewoon een dagje winkelen!
    Gedragen jullie je wel tijdens die wijnproeverijen ( voor zover dat lukt ), maar vooral veel plezier.
    Kus.