Dag 16-17 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 16-17 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 16-17

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

06 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Knysna

4-5 oktober 2014
Addo – Knysna
Zonnig, 28 graden

Na een heerlijk verblijf in de lodge in Addo, ging de reis verder naar Knysna. Dit is een kustplaats waar vandaan we een whale watch tour zouden gaan doen. Maar eerst hadden we nog een reis van ca. 350 km voor de boeg. Deze ging door de tuinroute, wat echt prachtig was! Veel bomen en planten, mooi groen en in de verte was bijna altijd wel de zee te zien.
Halverwege zijn we afgeslagen naar het Tsitsikamma National Park. Hier kon je verschillende wandelingen maken en ook duiken, snorkelen, kajakken.... Tijdens de rit naar het beginpunt voor de wandeling, reden we langs zee en stonden er opeens hele veel auto’s stil. Dan moet er iets te zien zijn! Dus wij ook maar gestopt en inderdaad.... in de verte was een walvis te zien! Die kunnen we maar vast op het lijstje hebben staan! ;-)
Even later zijn we weer verder gaan rijden en aan het einde van de weg was ook meten het beginpunt van de wandeling. Deze ging door het bos richting de zee en uiteindelijk kwamen we uit bij een paar hangbruggen. Nu klinkt dit spannender dan dat het was, al wiebelden ze toch best wel. :-)
Aan de andere kant van 1 van de hangbruggen kon je nog een stuk omhoog klimmen naar een uitzichtpunt en uiteraard wilde Amke dit graag doen (waar Jeroen altijd erg blij mee is....). Maar na een goede klim waar we het heel warm van kregen, was het uitzicht heel erg mooi!
Nadat we weer naar beneden geklauterd waren en weer terug waren bij het beginpunt, vonden we dat we wel een lunch hadden verdiend. Met uitzicht op zee een hele lekkere hamburger eten was best goed te doen! :-)
Maar we moesten nog een eindje rijden en dus zijn we toch maar weer in de auto gestapt en en verder gereden. Onderweg werd de omgeving steeds mooier en ook de huizen en auto’s steeds groter. Wat een mooie omgeving!
Nadat we ons geïnstalleerd hadden in onze kamer bij de (hele mooie) B&B, zijn we gaan eten en weer op tijd naar bed gegaan, omdat er de volgende dag een whale watch tour op het programma stond.
Voor die tour moesten we om 9 uur in Plettenberg Baai zijn. Hier kregen we een zwemvest aan en moesten we, samen met nog 25 personen, de boot op. Deze werd vanaf het strand het water in gereden, dus na de eerste golf was iedereen al goed nat! Maar gelukkig was het heerlijk weer en is een beetje water niet erg. Nadat we een uurtje rond hadden gevaren zonder walvissen gezien te hebben, werd er via de radio door een andere boot gemeld dat er walvissen gespot waren. Iedereen meteen alert en vol spanning... en ja hoor, in de verte zagen we een walvis! Jeeeeeeeej! :-)
Helaas is het dobberen op zee niet echt fijn en werden we daar wel een beetje misselijk van. Verder was er niets aan de hand, totdat een mede-passagier opeens over de reling begon over te geven. Toen we die stank roken, moesten we ook wel heel erg onze best doen om het ontbijt binnen te houden. Maar dat is gelukkig gelukt....
Na nog een uurtje rondvaren hebben we in het totaal 5 walvissen gezien. Erg mooi! Eenmaal terug op het strand, hebben we onze warme kleren uitgetrokken, een korte broek aangedaan en zijn we een stuk over het strand gaan lopen om de laatste misselijkheid kwijt te raken. En na de golf die Jeroen over zich heen kreeg en waarbij hij tot aan zijn middel nat was, was dat ook gelukt. :-). Na een klein uurtje relaxed gewandeld te hebben en we weer honger kregen zijn we terug naar de auto gegaan en hebben we ook nog ons eerste souverniertje bij een van de vele kraampjes gekocht (we hadden het beloofd op de heen weg aan deze aardige verkoper :) ). Bij het B&B hadden ze aangegeven waar je lekker kon lunchen in Plettenburg Baai. Het was een klein stukje rijden maar het was zeker de moeite waard. Er waren meer mensen op het idee gekomen want we moesten nogal ver parkeren. Maar het eten en de rose was er heerlijk en het uitzicht prachtig. Tijd om te gaan relaxen, dat hadden we wel verdiend dachten we zo, dus terug naar onze B&B. We hadden een zeer grote tuin met zwembad en lounge gedeelte dus dat kwam wel goed. Amke is lekker in bikini in de zon op een ligbed gaan liggen en Jeroen in de Lounge hoek in de schaduw :) . Klein wijntje erbij voor Jeroen en Ice Tea voor Amke. En dat alles met een zonnetje en bijna 30 graden.... het was weer perfect.
Voor de avond hadden we een reservering gedaan bij JJ’s een echt Zuid-Afrikaans restaurant. Eenmaal de menu kaart bekeken en daar stonden ze Zebra, Impala, Kudu, Struisvogel... Jammie jammie!Maar we konden natuurlijk niet alles bestellen, of toch??? Er was een Zuid-Afrikaanse plaat met kudu, impala, en struisvolgel! Kijk die was voor Jeroen. Maar hoe doen we dan de Zebra, nou daar heeft Amke zich voor opgeofferd. Helaas was het maar 300 gram, per gerecht! :) . Dus Jeroen delen met Amke en Amke delen met Jeroen. Nou kan wel zeggen dat het weer buitengewoon lekker was. Denk dat we maar Zebra en Impala in onze achtertuin gaan houden, naast onze wijngaard! :-) Met een buik op springen zijn we weer terug gereden naar onze B&B. Waar we even heerlijk hebben uitgebuikt om vervolgens onze luikjes dicht te doen. De volgende morgen hebben we uiteraard weer heerlijk ontbeten. Vandaag staat de reis naar Hermanus op het programma door de rest van de tuinroute. Maar voordat we hiermee van start gaan hebben we ons eerst een getrakteerd op een heerlijke massage (in de buitenlucht). De kussen en bedden zijn hier niet allemaal even goed, dus de schouders en rug zitten (zaten) lekker vast. Morgen staat er kajakken met de walvissen op het programma dus we zijn erg benieuwd. Maar daar gaan we uiteraard weer uitgebreid over vertellen! Voor nu een fijne dag.

Groeten Amke & Jeroen

PS Marco, nog één weekje en dan mag jij ook :)

• 06 Oktober 2014 - 13:26

(schoon_)papa En Mama:

Jaaaaa... eindelijk dan walvissen gezien! In Canada was dat toch niet gelukt hè. En volgens mij hebben jullie alle beesten die je gezien hebt nou ook wel gegeten. Behalve die walvissen dan...
    Wat zal het gehaktballetje straks tegen vallen.
    Maar wat een reis maken jullie. GEWELDIG!
    En door jullie verhalen gaat het toerisme in Zuid-Afrika met sprongen vooruit, denk ik. Iedereen wordt enthousiast gemaakt, als ze het al niet waren.
    Genieten nog maar
    Kus.

• 06 Oktober 2014 - 15:39

Heidy:

Wat hebben jullie al veel gezien. Zijn wel afstanden die jullie maken zeg.
    Lees net dat jullie morgen in Hermanus zijn. Er is daar een leuk hotelletje pal aan de zee. Misschien kunnen jullie er lunchen. Het heet Birkenhead House & Villa, 119 11th St, Hermanus. Het is zeker de moeite waard. Vanuit het terras kunnen jullie ook nog walvissen spotten. Hebben jullie al wel gezien, maar toch .....
    Ik wens jullie nog een fijne reis. Er komt nog heel veel moois richting Kaapstad.
    Dikke kus

• 06 Oktober 2014 - 16:29

Pa En Ma Raus:

Ja, jullie zitten nu in een heel ander gedeelte van Afrika, groen en bloemen.
    Vooral die bloemen in die tuinroute, hier betaal je er heel veel voor en
    daar groeien ze gewoon langs de weg.Je schreef dat die hangbruggen
    niet zo spectaculair waren, maar jullie hebben de schroeven niet bekeken
    waar hij mee vast zat, Pa vond het griezelig zo verroest ze waren.
    In Nederland waren maar 3 restaurants waar je al die beesten kon eten,
    maar of ze nog bestaan???Wel lekker toch, je weet niet te kiezen, maar
    jullie hebben ze allemaal maar geproefd Wij vonden Knysna een leuke
    plaats, wij hebben daar ook die walvistour gedaan, geweldig dat jullie
    ze nu gezien hebben, nu is het compleet, want dat is nr. 6 van de Big Five.
    Jullie maken ook wel van alle faciliteiten van Afrika gebruik, geweldig wat
    een reis, het zal straks wel vreemd zijn, geniet ze nog verder, op naar
    de wijn. Liefs Pa en Ma

• 06 Oktober 2014 - 18:18

Vonne:

Wat een geweldige reis maken jullie toch.
    Die wijn kom ik een keertje proeven

• 07 Oktober 2014 - 12:19

Brenda:

Wat een ervaring! Jullie op de boot toch ook misselijk te krijgen .....

• 08 Oktober 2014 - 06:28

Kjille:

Mooi die walvissen! En een lekkere massage gehad, zo te zien.
    Heb je al nieuwe schoenen? -))