Dag 5 - Reisverslag uit Pretoriuskop, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Pretoriuskop, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 5

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

23 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoriuskop

23 september 2014
Thornhill Safari Lodge – Pretorius rest camp (Krugerpark)
Ochtend: zon 21 graden
middag : zon 32 graden

Deze dag gaan we niet meer vergeten, Zuid-Afrika op zijn best. Vandaag stond in het teken van het zelf rijden door het Krugerpark en proberen de Big 5 te zien. We kunnen het vast verklappen dat is gelukt!! Jihhhhaaaa!!! ;-)
Na het wederom heerlijk ontbijt zijn we in de auto gestapt en op naar het Krugerpark wat een ritje van ongeveer een uurtje was. Eenmaal aangekomen moesten we ons eerst netjes melden bij de receptie en hebben we een kaart gekocht waar alle wegen op stonden, maar ook de drinkplaatsen van de dieren, informatie over sommige dieren en rustplaatsen waar je de auto uit mocht; wel zo handig. We waren nog geen 500 meter door het hek of we zagen achter ons een kudde olifanten oversteken met hun jongen, helaas waren we al iets te ver voor een mooie foto, maar toch de eerste olifanten waren gespot. Rustig door tuffen over deze nog verharde weg met een gangtje van 25km/h en ondertussen was het goed om ons heen kijken of we ergens dieren zagen.
Helaas was er wel een fikse bosbrand geweest de week ervoor, waardoor er ook veel verbrand was. Maar daar hebben de dieren lak aan die lopen daar gewoon of er niks aan de hand is. We hadden een route uitgestippeld op advies van de mensen van Thornhill en dat bleek een goede. We hebben zoveel gezien, teveel om op te noemen, maar het was prachtig. We zullen proberen de dingen te beschrijven die het meest indruk hebben gemaakt. We reden op een zandweggetje toen we plotseling aan onze rechter zijde een olifant zagen lopen maar niet zomaar eentje. Ze had een jong bij zich die ze met de slurf vooruit duwde. Het mooie kwam hierna ze stak recht voor ons over zodat we het heel goed van dichtbij konden zien. We moesten niet te dichtbij komen want toen we ze passeerde keek ze wel even boos om en begon ze met haar oren te klapperen :). “Oke, we rijden al door.....”
Het volgende dat we niet zullen vergeten, was echt heel erg indrukwekkend! We hadden het zandweggetje net verlaten om weer op de verharde weg te komen waar we aan onze linkerkant een grote drinkplaats zagen en waar al meerdere auto’s stil stonden. Wij uiteraard nieuwsgierig wat hier allemaal te zien was. Nou daar gaan we: Krokodillen, nijlpaarden, zeer grote vogels. Maar het mooiste moest nog komen; in de verte zagen we een 5-tal olifanten komen aan rennen / lopen. Deze olifanten gingen even badderen, zoals je dat zo mooi ziet op tv. Nou wij hebben het live gezien, wat een spektakel! We hebben er zeker 3 kwartier staan genieten. Maar helaas moesten we door want we hadden nog een flink stuk voor de boeg.
Net na de lunch hadden we weer eentje van de big 5 te pakken, een luipaard welteverstaan, deze lag languit in de boom zijn naam eer aan te doen. We hebben helaas niet zo’n goede foto kunnen maken. Ook de buffel hadden we inmiddels gezien al was het wel wat ver weg, maar toch.... wij telden ‘em. :-) Nu nog de neushoorn, welke met uitsterven wordt bedreigd.
Met nog een kleine 20 kilometer te gaan werden we toch beloond en zagen we onze eerste neushoorn, ook hier hebben we uitbundig foto’s gemaakt en genoten. Maar de koek was nog niet op, ook kwamen we nog een cheetah tegen die lag te luieren in het gras. Uiteindelijk hebben we het laatste stukje nog 5 neushoorns gezien.
We wilden graag voor het donker bij ons kamp aankomen en waren inmiddels al iets harder gaan rijden. Wat blijkt ze doen daar in het Krugerpark ook aan snelheidscontrole! Ze staan daar gewoon met een lasergun langs de weg, maar gelukig reed Amke niet te hard :-).
Eenmaal in het kamp kon je dit het beste vergelijken met een centerparcs, maar dan wel een centerparcs in het Krugerpark! We hadden een klein rond huisje waar de aapjes vrolijk om heen renden. Even lekker uitgerust met een koud biertje en een koud flesje cider op ons terras en de dag de revue te laten passeren. Eindconclusie: je moet het zelf meegemaakt hebben je kan het haast niet beschrijven. Uiteraard doen we ons best.
Morgen wacht ons een redelijk lange rit naar Swaziland dus weer op tijd naar bed!

• 27 September 2014 - 14:20

Pa En |Ma Raus:

Wat geweldig dat jullie alles gezien hebben. Wij hebben daar
    diverse parken voor nodig gehad. Maar wij hebben niet
    overdreven toch? over het Krugerpark, de spanning als je
    daar doorheen rijdt, jij kijkt links en ik rechts en dan ineens
    een leeuw of olifant ter zien.Maar super dat jullie ook de
    neushoorn en cheetah en luipaard gezien hebben. Het is
    inderdaad zo dat je het meegemaakt moet hebben om te
    begrijpen wat dat met je doet, die dieren zo om je heen
    te zien Op naar nog meer bezienswaardigheden.