Dag 10 en 11 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 10 en 11 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 10 en 11

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

29 September 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

28-29 september 2014
Rhino Coast guesthouse, St. Lucia
22 graden, regen, onweer, bliksem, zon

Zaterdagavond hebben we de wekker om 4:20 uur omdat we zondag op een safari zouden gaan; pfffff.....dat is best vroeg! Gevolg hiervan is dat we slecht geslapen hebben om de wekker niet te missen. Maar het was gelukt; om 05:00 uur zaten we in de jeep die ons naar het park Hluhluwe-Umfolozi bracht. Het was een uurtje rijden naar het park en onderweg hebben we veel regen en onweer gehad. Maar eenmaal bij het park was het droog en konden de zeilen van de jeep naar beneden. Het was nog wel heel fris, maar we waren redelijk te goed voorbereid met jassen (en Amke nog met een extra vest) en we kregen nog fleece-dekens van onze gids Thembe. Hij was een hele leuke gids die zowel Nederlands met ons als Duits met de medepassagiers praatte.
Het park was niet zo mooi onderhouden als het Krugerpark, de wegen waren een stuk minder maar dat mocht de pret niet drukken. We kwamen al snel een tweetal slenterende olifanten tegen en niet veel later een mooie grote neushoorn die we van heel dicht bij konden bewonderen en fotograferen. Dat was wel heel mooi en het blijft verbazingwekkend hoe weinig de dieren zich iets aantrekken van de auto’s die stoppen.
Aangezien we zonder ontbijt op weg waren gegaan (honger!!) was er voor ons een ontbijt geregeld in het park. Op een picknick plek werd de auto uitgeladen en de tafels gedekt en was er van alles te eten en te drinken, dus dat was goed geregeld. Vooral de warme thee en koffie was erg fijn! ;-)
Tijd om verder te gaan. Al snel bleek dat het slechte weer invloed had op de dieren; de meeste waren nog aan het schuilen. Maar we kwamen toch een mooi groepje olifanten tegen met jongen. Onze gids deed (waarschijnlijk) een olifant na en gelijk reageerde de echte olifant met getrompetter.... en liepen ze daarna hard weg.... :-) Op de weg terug naar de uitgang kwamen we nog een aantal giraffen tegen eentje met een jong, die was aardig aan het rond springen / dartelen. Dat was erg leuk om te zien. Veel meer hebben we helaas niet meer gezien (uitgezonderd dan de impala’s die je altijd en overal ziet). Op de terugweg zat Jeroen lekker te knikkebollen van de slaap, maar gelukkig ging het zeil aan de ene kant van de auto los, waardoor hij een doel had om wakker te blijven; het zeil vasthouden. :-).
Eenmaal terug in St. Lucia zijn we een broodje gaan eten om de stevige trek te stillen. De rest van de middag hadden we vrij genomen en een boekje gelezen op de kamer. We hadden besloten om op tijd te gaan uit eten zodat we vroeg onder de wol konden. Zo gezegd, zo gedaan en na weer een steak van 300 gr voor Jeroen :) en 2 kipfilets van Amke waren we om 20:30 terug en deden we om 21:00 uur het licht uit en gingen de oogjes toe.
Na een heerlijke nachtrust stond voor vandaag een boottocht tussen de krokodillen en nijlpaarden op de lijst. De tocht zou om 09:30 aanvangen we waren mooi op tijd en we gingen dan ook op tijd weg, met ongeveer half Nederland op de boot!!! Er waren 14 mensen aan boord en daarvan waren er 10 Nederlands!!! Goed en wel op weg begon het te regenen, onweren en bliksemen en de kapitein besloot gelijk dat dat niet veilig was en blies te tocht af! Jammer maar helaas. Misschien zou het aan de einde van de middag wel gaan, maar daar we zouden nog over gebeld worden. Daar sta je dan om 10:00 uur weer in het dorp terwijl het nog steeds heel hard regent..... Dan maar een bakkie koffie en cappucino halen. Grappig om te zien is dat iedereen grote emmers buiten zet om maar water op te vangen. Het had sinds maart niet meer geregend en overal was het water tekort, dus mensen vingen nu maar zoveel mogelijk water op als maar mogelijk was. En er viel genoeg!
Terug bij onze lodge hebben we even lekker in de lounge hoek gezeten, want onze kamer werd schoongemaakt. Beetje internetten, filmpje kijken, boekje lezen etc, gratis koffie en thee erbij en wachten tot we gebeld zouden worden over de boottocht. De mevrouw van de lodge kwam naar ons toe om te vragen of we die middag om 16:00 uur de boottocht konden maken, tuurlijk zeiden wij in koor. Tot die tijd moesten we ons even vermaken. Gelukkig was het inmiddels droog en zijn we in de auto gestapt en naar het strand gereden om daar een lekkere strandwandeling te maken. Rond 15:45 waren we weer op de plaats van de boten om een nieuwe poging te wagen om de boottocht te maken. We waren net goed en wel op weg of het begon alweer wat te rommelen in de verte. Maar dat mocht de pret niet drukken en gelukkg konden we gewoon verder varen. Het duurde dan ook niet lang of we zagen onze eerste groep nijlpaarden die de “townies”genoemd werden omdat deze ‘s nachts in het dorp lopen! In het dorp staan ook overal verkeersborden waarop staat dat je ‘s nachts moet oppassen voor de nijlpaarden. :-)
Een klein stukje verder kwamen we een krokodil tegen en dit was dan ook meteen de laatste die we hebben gezien. Nijlpaarden hebben we nog genoeg gezien! Hele groepen die gezellig bij en tegen elkaar aan lagen en af en toe even hun tanden aan het showen waren aan ons voorbijgangers. Wat een grote dieren zijn dat! Die wil je ’s avonds echt niet tegen komen!
Na een boottocht van bijna 2 uur en nog zeker 30 nijlpaarden zijn we weer aangemeerd en vonden we dat we wel weer een glaasje wijn hadden verdiend. :-)
De hele avond heeft het gebliksemd en geonweerd en we hadden net naar huis gebeld toen alle stroom uitviel en het overal donker was. Gelukkig hadden we zaklampen bij ons en hebben we in het donker onze tanden gepoetst. We hadden verwacht dat we zeker tot morgenvroeg geen stroom zouden hebben, maar dat viel reuze mee. Na 10 minuten hadden we weer licht. Dat was een paar jaar geleden in Vuren en omstreken wel anders...... :-)
Morgen hebben we weer een lange rit voor de boeg en gaan we naar Drakensbergen.
Tot later!

• 29 September 2014 - 22:46

Jola:

Kreeg de nijlpaard (Vd 3e foto) nou honger of slaap van Jeroen?

• 30 September 2014 - 21:00

(schoon-)papa En Mama:

We vonden het heel fijn, dat we jullie gisteravond gesproken hebben. We konden uit jullie geschreven verhalen wel opmaken hoeveel jullie genieten, maar het is nog fijner om "life" te horen, dat het allemaal zo goed gaat. Wel frappant dat net na ons gesprek de stroom uitviel. Zolang hebben we toch niet met elkaar gepraat :-).
    De foto's zijn ook weer heel mooi. Indrukwekkend zo'n nijlpaardenbek! Zo'n beest moet zeker niet 's nachts langs je slaapkamer lopen.
    Veel plezier maar weer. Kus.

• 01 Oktober 2014 - 16:35

Netty:

Nou jullie kunnen zo voor discovery op pad. Filmen en schrijven maar.
    Het is net of je er bij bent, zo zetten jullie het op papier.
    Veel plezier nog (lekker geniet maar dat doen jullie wel) en een goeie reis.
    Netty

• 01 Oktober 2014 - 19:04

Pa En Ma Raus:

Wij zijn in dat park (in het donker) verdwaald, we hebben dus alleen
    in het donker in een schim neushoorns gezien.Net op tijd, ze waren
    de hekken al aan het afsluiten,vonden we de uitgang.
    Leuk al die groepen nijlpaarden bij elkaar en ze moeten ook altijd hun
    tanden showen. Die zijn wel groot!Wel fijn dat jullie die boottocht
    over mochten doen en dat je Nederlands kon praten.We vinden het
    heerlijk om jullie (humoristische) verslagen te lezen, net of we erbij
    zijn. Toch ook wel fijn om jullie life gehoord te hebben(wij hadden niks
    met de stroom) Geniet ze en tot het volgende verslag.