Dag 9 ..Haas-je-rep-je - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 9 ..Haas-je-rep-je - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 9 ..Haas-je-rep-je

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

15 September 2012 | Canada, Jasper Park Lodge

Emerald 10 graden
Jasper 19 graden
Voor vandaag hadden we een paar leuke dingen op het programma staan. Dus dat vraagt om een stevig ontbijt. Nou…. Dat is gelukt hoor! Jeroen had scrambled eggs met ham. Dat bleek dus een klein beetje ei te zijn, met een warm stuk beenham, opgemaakt met een half bord aardappelschijfjes en een beetje fruit. Amke had bananabread met appel en maple syrup (een soort wentelteefjes, maar dan anders). Pfff… wast een borden vol, dus de lunch hebben we later maar overgeslagen. :)
Als een soort warming-up hebben we een rondje om Lake Emerald gelopen. Dit was ongeveer 5,3 km. Erg mooi en uiteraard weer heel veel foto’s gemaakt.
Om 14 uur stond er een helicoptervlucht op het programma. We dachten dat het een uurtje rijden was, maar eenmaal in de auto keken we nog eens goed naar de routebeschrijving en bleek het ruim 2 uur rijden te zijn. En toen was het al 12. 20 uur….. oeps….. :) Dat werd dus de auto testen en die heeft het goed gedaan! We waren om 13.58 uur bij de Cline Helicopter Tours waar we moesten opstappen. De rit daarheen was over een van de mooiste wegen van Noord-Amerika; Icefield Parkway, maar helaas hebben wij er weinig van gezien. Wel kwamen we nog overstekende geiten tegen, die wij gelukkig konden ontwijken maar een motorrijder niet. Die man was onderuit gegaan en dat zag er niet goed uit…..
We waren dus precies op tijd voor onze helicoptervlucht. Amke snel naar binnen om ons aan te melden, terwijl Jeroen de auto weg zette. Uiteindelijk moesten we nog 20 minuten wachten voordat we daadwerkelijk de helicopter in mochten en de lucht in gingen. Er werd gevraagd wie er naast de piloot voorin wilde zitten en Amke heeft zich vrijwillig aangeboden. Jeroen zat achterin samen met een ander stel, waarvan de vrouw het volgens ons niet zo heel leuk vond dat ze in een helicopter mocht vliegen. :)
We hebben een vlucht van 20 minuten boven de vallei gemaakt en dat was echt supergaaf (hoe cool is dat! :)). Zeker voorin was het uitzicht geweldig. Wel jammer was dat het net dat uurtje slecht weer was, waardoor we niet richting de gletsjer konden vliegen. Maar ook zonder die gletsjer was het echt een ervaring.
Na de helicoptervlucht hadden we nog een ritje met de Snowcoach de gletsjer op in de planning staan. De laatste rit daarvan ging om 17 uur, dus hoppa weer de auto in en snel weer terug richting Jasper over de Icefield Parkway. Maar na 10 km moesten we stoppen vanwege een ongeluk. Bleek dat die motorrijder die we op de heenweg hadden zien liggen, nog steeds niet was opgestaan en het dus echt een zware crash was geweest. Politie, brandweer, ambulance en een traumahelicopter erbij. Na bijna 2 uur te hebben stil gestaan, stond er toch zeker wel 30 auto’s achter ons…. Als zoiets in Nederland was gebeurd, had het halve land vastgestaan!
Maar goed, inmiddels was het al 16.35 uur en hadden we nog 25 minuten om de laatste 70 km naar de Snowcoach tour te halen. Dat ging ons zelfs niet lukken, maar gelukkig lag dit op de weg naar het volgende hotel in Jasper en hebben we nog even van een afstandje kunnen kijken. De vouchers die we hebben, kunnen we morgen ook gebruiken. Dat wordt dus vroeg ons bed uit.
Toen we bijna bij Jasper waren, stonden er opeens een hoop auto’s stil langs de weg. Blijkt dat er een paar elanden (of iets wat er op lijkt) langs de kant van de weg liepen. Wij zijn ook maar gestopt en hebben een paar mooie foto’s kunnen maken. We hebben onze eerste “wildlife” gespot! :0
Eenmaal in het hotel aangekomen hebben we de koffers op de kamer gegooid en zijn ergens iets gaan eten. Maar eerst hebben we een welverdiend biertje en cocktail op.
Aangezien we morgen op tijd weg willen, is het voor ons alweer bedtijd.
Tot later!

• 16 September 2012 - 13:07

Arjan:

We gaan er maar vanuit dat er nog meer mensen bij die motor rijder waren, in die 2 uur voordat jullie terug kwamen =8-D toch?

Waren de elanden geen rendieren? Je zit daar vast ook vlakbij de kerstman ~8)

• 16 September 2012 - 15:14

Yvonne:

Dat lijkt me ook wel wat zo over de bergen te vliegen met een helicopter.
    En morgen met de snowcoach ook al zo leuk.
    Ik wacht met spanning op jullie volgende verslag.
    Vonne
    P.S die eland was dat een moose????

• 16 September 2012 - 15:20

Amke & Jeroen :

We hebben het even opgezocht / gevraagd en het is een Elk. Ze zijn erg lekker :)

• 16 September 2012 - 17:42

Kjille:

Hee, echt wild! Zelf al geproefd, die Elk?
    En rusten jullie ook wel een beetje uit? -))