Dag 16 - Reisverslag uit Tofino, Canada van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Tofino, Canada van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 16

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

22 September 2012 | Canada, Tofino

Tofino ochtend 8 graden
Tofino middag 17 graden
Wauw wat een gave dag! Zo dat is maar vast gezegd, nu het verhaal. :) We konden niet ontbijten hier in het hotel, dus zijn we even naar Tofino gereden, 3 km van ons hotel vandaan. Gisteravond hadden we de serveerster hier gesproken en die had een leuk tentje aangeraden (daar werkte ze overdag namelijk :)). Zo gezegd zo gedaan en om 8:15 uur zat Amke aan de Bagel met creamcheese + ½ muffin en Jeroen aan een croissant bacon, ei en tomaat (apart he?, smaakte overigens prima) en de andere helft van de muffin. Voor de wildlifetour moesten we ons rond 09:30 melden bij de Marina in Ucluelet (spreek je uit als Yoo– kloo-let) een kleine 45 minuten rijden van ons ontbijt adres. Eenmaal aangekomen werden we gelijk herkend als de Nederlanders? Rara hoe komt dit toch? Zouden het de krullen van Amke zijn?
Om 10:00 uur konden we aan boord en gingen we vertrekken voor onze wildlife tour. We waren de haven nog niet uit of we hadden al een grote Bald Eagle (zee arend) gespot. Leuk begin! :)
Onze kapitein was een goeie ouwehoer en vertelde honderduit over de omgeving , dieren en cultuur. Ohja, de zon scheen gewoon weer vandaag :). Goed en wel de haven uit stond de Bold Eagle teller al op 3, waarvan er zelfs eentje de benen (of eigenlijk de vleugels) nam en ons trakteerde op een mooie vlucht. Na ongeveer 30 minuten varen was het raak en werd er grijze walvis gespot, gas erop en er naar toe. Op het moment dat we er waren werd er net een duik ingezet en die duren ongeveer 4 minuten tot 10 minuten. Dus wachten en goed kijken waar de walvis weer boven kwam….. 2 minuten ….. 4 minuten……geen walvis??? 6 minuten en daar was ie weer! Alleen achter de boot maar wel dichtbij!!! Wat een prachtige beesten en groot! Na een aantal ademteugen werd de nieuwe duik weer ingezet. Na ongeveer een kwartiertje en zeker 50 foto’s verder (zoeken we vanmiddag wel uit) zijn we weer verder gevaren. Op weg naar de volgende halte; dat bleek een verzamelplek voor zeehonden. Die lagen heerlijk in de zon te bakken. Blijkt dat deze dieren 2/3 van hun leven op de kant leven! Zo tuften we lekker door op de overigens mooie ruime boot (we waren met 13 personen + stuurman en stuurvrouw) waarop je kon gaan zitten waar je wilde. Wij hebben de hele reis voor op de boeg gezeten.
Het volgende wat we zagen waren zeeleeuwen en zee-otters. Wat een grappige beesten die zee-otters. Het leek zelfs wel net of ze naar ons zwaaide, net als in Dolfinarium.:-)
We waren nog niet goed of wel weg daar of onze 2de walvis werd gesignaleerd dit keer ging het om een bultrug. Hier hebben we een aantal mooie foto’s van kunnen maken met staart zwaai. Dit was heel indrukwekkend om te zien. De tocht ging verder naar de Broken Islands, één en al eilanden met prachtige natuur. Ook hier werden die zeehonden weer gespot. Tijd voor de lunch, we gingen voor anker op een zeer rustig plekje en kregen een ieder een picknick mand met daarin het eten. Amke had zalm met groene asperges en Jeroen gerookte kip uiteraard met pasta erbij (want daar zijn ze hier goed in) en wat vers fruit. We hadden een bijna huisdier want er zwom steeds een zeehond in de buurt. Na de lunch ging de tocht verder door de Broken Islands weer terug richting haven. Een aantal zeehonden en Bald Eagel verder was het raak er werd een beer gespot op het strand! De kapitein probeerde zo dicht mogelijk bij de kant te komen maar het was een flink eind uit de kant. Gaf niks want iedereen had een verrekijker tot zijn beschikking waardoor we het goed konden zien. Op de foto’s lijkt het net een hond op het strand :) Bijna terug in de haven lag meneer de zeeleeuw pontificaal op de aanlegsteiger en konden we op 3 meter langszij varen voor een paar mooie foto’s. Al met al een super gave dag. Nu nog even opwarmen op de hotel kamer (en Amke natuurlijk in bad) want het was best fris op zee. En dan op naar het diner. Morgen gaan we weer eens hiken. We hebben een hike door het regenwoud hier gepland. Tot morgen!

• 23 September 2012 - 13:25

Ma Raus:

Geweldig wat jullie allemaal gezien hebben en het was niet eens
    een walvissentocht. Wat is dat mooi , zo'n groot beest naast de
    boot, je wordt er stil van. Wij hebben dat al een paar keer gezien
    maar het blijft indrukwekkend. En die zeehonden blijft grappig
    om te zien, jullie worden wel op je wenken bediend zon en wild
    Nog een paar fijne dagen toegewenst ddor Pa en Ma Raus.

• 23 September 2012 - 22:44

Vonne:

Een beetje laat vandaag, maar ik kom net terug van het etentje van jouw Peettante, Amke, maar zo te lezen en te zien hebben jullie ook weer een reuze leuke dag gehad.
    En nu al walvissen gezien en dan straks op/in de zodiac nog een kans. Geweldig.
    Geniet er van en welterusten voor straks,
    liefs Vonne