Dag 11... Beren!! - Reisverslag uit Valemount, Canada van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 11... Beren!! - Reisverslag uit Valemount, Canada van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 11... Beren!!

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

17 September 2012 | Canada, Valemount

Jasper 1 graad
Clearwater 21 graden
Vandaag ging de wekker net zo vroeg als gisteren. We hadden namelijk de meneer van de Receptie gesproken; een echte Ier. En die vertelde ons dat als je de weg naar Maligne Lake zou nemen, de kans om een beer tegen te komen aanwezig was, maar dan moesten we wel vroeg gaan. Dus vandaar de wekker zo vroeg. Ontbijt buffet was als gisteren dus weer lekker veel. Even snel uitchecken en onderweg. De weg naar Maligne Lake was ongeveer 45 kilometer en uiteraard weer heel erg mooi. Na ongeveer 3 miljoen dennenbomen verder was het raak. Er stonden wat auto’s stil op de weg en een aantal mensen te zwaaien en ja hoor daar liep een zwarte beer in de berm. Hup foto toestel erbij en gaan met die banaan. De beer trok zich nergens wat van aan en ging vrolijk zijn weg. Even leek hij / zij te verdwijnen in het bos. Maar 10 seconden later dook de beer naast onze auto op, zo dicht zelfs dat Amke het raam snel dicht deed :-). De beer liep bijna tegen de auto voor dat deze de weg overstak. Al met al super om te zien en eindelijk onze eerste echte beer in het wild!! Jippie! We zijn dan ook met een grote grijns verder gereden naar Maligne Lake. Toen we bij de parkeer plaats aan kwamen en er net wilde opdraaien zagen we in de binnenspiegel een andere beer oversteken, maar deze was duidelijk ergens van geschrokken want voordat we een foto konden maken was deze al het bos in verdwenen. Nog even gezocht maar niet gevonden. Dus hebben we de auto maar geparkeerd en zijn we bij het meer gaan kijken. Dit was inderdaad een prachtig meer met mooie uitzichten. Er was een kleine hike van 3,2 km, dat leek ons we wat zo langs het meer. Maar na ongeveer 1,5 km draaide deze hike het bos in. Na net 2 beren zo los te hebben zien lopen dachten we samen toch even; is het niet tijd voor koffie :-) en zijn wij schijterds omgedraaid. Terug bij het begin van het meer was er een mooi restaurantje waar we in de zon heerlijk een bakje koffie / thee hebben gedronken, nagenietend van onze ervaring.
Tijd voor de volgende stop; de Jasper Tramway. Hetzelfde idee als de Gondola van Banff maar dan boven Jasper. Hier waren de vergezichten erg mooi we konden zelfs Mt Robson (3954 mtr) zien, 100 km verder. Dit is de hoogste berg van de Candian Rockies. Daar zouden we later op de middag nog langs rijden. Uiteraard weer een aantal foto’s gemaakt. Ook nog geprobeerd om een panorama foto te maken (30 foto’s). Tijd om verder te gaan, op weg naar het plaatsje Blue River waar we een River Safari gingen doen, Dit was een rit van 213 km waarbij we ook weer de tijdzone passeerden en et ineens een uur vroeger was.. Onderweg kwamen we dus langs Mt Robson. Daar even gestopt voor een paar leuke foto’s, en weer door naar Blue River.
Daar aangekomen konden we direct instappen in de boot, waar al 4 Duitsers en 2 Australiers inzaten. Tijdens deze boottocht die een uur zou duren, zou het eventueel misschien wel mogelijk zijn dat we “wildlife” zouden kunnen spotten (en onder wildlife vallen niet eenden, kraaien en eksters ed).
Onze gids/kapitein vond het heel erg leuk om een beetje te spelen met de boot, want we hebben aardige bochten en manouvres gemaakt. Maar helaas hadden we nog geen beren of ander wildlife gezien. Dus mochten we eerst even ergens uitstappen om een waterval te gaan bekijken.
Daarna weer terug de boot in en zijn we verder gaan varen. En ja hoor….. ineens was daar een beer tussen de bosjes! De boot werd direct stil gelegd zodat de beer niet afgeschrikt zou worden. Nadat die beer een boomschors van de boom probeerde af te halen (wat haar best goed afging trouwens) ging ze zich verstoppen achter een bosje. Niet echt leuk voor ons natuurlijk… Maar net toen we de moed bijna hadden opgegeven, kwam ze tevoorschijn en hebben we hele mooie (en vooral veel) foto’s kunnen maken. De beer ging zelfs nog even het water in, wat ook een erg mooi gezicht was.
Na een half uurtje gedobberd te hebben (en zo’n 150 foto’s verder :-)) zijn we weer verder gaan varen. Iets verderop zat er een arend in een boom. Best een grote vogel, maar ook erg mooi om te zien.
Omdat de beer zolang in het zicht bleef, hebben we uiteindelijk wel 1,5 uur gevaren ipv het uur dat er eigenlijk voor stond.
Inmiddels was het al 17 uur geweest en moesten we nog zeker een uur rijden naar ons volgende hotel. Dus snel maar weer op pad richting Clearwater. Eenmaal in het dorpje aangekomen, bleek dat we nog 20 km moesten rijden voordat we bij het resort aan zouden komen. En dit was geen mooi geasfalteerd weggetje, maar een deels onverhard pad. Na zo’n weg, waren d everwachtingen van het resort niet erg hoog. Zeker niet toen we aankwamen en de receptie al dicht was en er een bordje hing dat we maar door moesten rijden naar het “BoatHouse restaurant”. Hmmmmm……..
Maar het is een heel mooi resort met allemaal bugalowhuisjes erop, a la Center Parcs maar dan veel moderner en groter. In ons huisje is een woonkamer met een bank, stoel, magnetron, koelkast, dan een gangetje waar de badkamer aan zit en aan het einde van dat gangetje de ruime slaapkamer. Ook hebben we een eigen balkon met ligstoelen. Omdat we toch bij het restaurant moesten zijn voor het inchecken, hebben we daar meteen maar gegeten en een halve liter wijn erbij gedronken.
Morgen wordt het alweer vroeg uit de veren, want we gaan een dagje hiken en kanoën in Wells Gray Park, wat ruim 1,5 uur rijden is. Hoe of wat weten we nog niet, maar we moeten om 10 uur melden en dan zien we wel. Als we weer zulk schitterend weer hebben als de afgelopen tijd, dan komt het helemaal goed!

• 18 September 2012 - 07:30

Lonneke:

Wilde de beer in de boom klimmen? Ik vind jullie foto's heel mooi, soms wel een beetje gek.

• 18 September 2012 - 13:56

Ma Raus:

Wat geweldig dat jullie beren gezien hebben, mocht je er niet even uit om met een beer op de foto te gaan?
    Jullie kunnen je hele huis straks volhangen met posters, wat een geweldige natuur en prachtige foto's

• 18 September 2012 - 16:34

Vonne:

Ik vind jullie hele verstandige schijterds.
    Veel plezier in het muggenpark.
    Liefs Vonne

• 18 September 2012 - 16:47

Amke & Jeroen :

Lonneke, de beer was een heel klein stukje in de boom geklommen, maar alleen om de buitenkant van de boomstam eraf te halen om te kijken of er nog beestjes onder zaten die de beer op kon eten.

• 18 September 2012 - 16:48

Amke & Jeroen :

We mochten de boot niet uit om foto's te maken en dat was ook niet echt verstandig geweest.....
    En het schijnt dat het muggenseizoen hier al over is, dus laten we dat hopen! De Off zit in ieder geval in de tas....

• 18 September 2012 - 20:32

Gorkum:

Wij zijn ook erg blij, dat jullie schijterds zijn, die zin hebben in koffie! Maar het blijf EEN groot avontuur voor jullie. heerlijk. Veel plezier morgen. Kus.