Dag 12 ... van alles - Reisverslag uit Valemount, Canada van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu Dag 12 ... van alles - Reisverslag uit Valemount, Canada van Amke & Jeroen - WaarBenJij.nu

Dag 12 ... van alles

Blijf op de hoogte en volg Amke & Jeroen

18 September 2012 | Canada, Valemount

Alpine Meadows resort / Clearwater ochtend 2 graden
Alpine Meadows resort / Clearwater middag 21 graden
Zoals gisteren al verklapt, moesten vandaag weer vroeg eruit en zaten we om 8 uur aan het ontbijt in het Boathouse (vroeger kon helaas niet). Het was een goed ontbijt; ieder kreeg een bord met fruit, vleeswaren, ei en brood. Smaakte erg goed. Daarna zijn we gelijk de auto in gegaan voor een ritje van ongeveer 80 km naar Clearwater Lake, deels een onverharde weg. We hadden geen idee wat ons te wachten stond, alleen dat we er om ongeveer 10:00 uur moesten zijn. De rit bracht ons naar Wells Gray park en op de weg ernaar toe, net na Clearwater, stond er plotseling een zwarte beer pontificaal op de weg. Er werd even misnoegd naar ons gekeken en de zwarte beer verdween weer in de berm en in het bos. Gelukkig hebben we de foto’s nog :) De weg ging over van asfalt naar onverhard en volgens de navigatie moesten we nog zeker 20 km. Zo rond 10:10 waren we op plaats van bestemming volgens de navigatie. Echter was er helemaal niets meer dan een bijna lege parkeerplaats en het einde van de weg. Wij wat rond gekeken maar er was niets wat er op wees dat we goed zaten. Nou dan maar even terug rijden naar het kampeer terrein wat we even tevoren waren gepasseerd. Eenmaal daar aangekomen ook alles dicht??? We stonden op het punt om hier weer weg te rijden toen Jeroen een klein bordje zag staan met Clearwater Lake Tours! Laat dat nou net zijn wat we zochten. Wij naar de parkeerplaats gereden en netjes geparkeerd, erg druk was het niet. We werden hartelijk ontvangen door Ray en zijn vader en Ray bleek onze gids voor vandaag. Hij vertelde ons ook wat het programma was voor vandaag. Eerst een kano tocht van ongeveer 1,5 tot 2 uur, vervolgens een hike naar het hoogste punt van de berg, terug naar beneden om de meegenomen lunch te bereiden. Dit was een regenboog forel op de bbq die daar was en als laatste weer terug kanoën :). Dit zou ons de hele dag kosten zou blijken :) We begonnen met de kanotocht. Nu noemen ze in Canada kanoën wat wij kajakken noemen en andersom…… Dus eigenlijk waren we gewoon aan het kajakken. :)
Onze gids Ray vertelde honderduit over de omgeving, natuur, anekdotes enz. Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming hadden we toch mooi 6,2 km geroeid! De vraag was eerst lunchen of hiken, en aangezien we nog geen honger hadden, werd het eerst hiken. We zouden midden door het bos naar een mooi uitzichtpunt gaan op de berg. Laten we zeggen dat het een stevige klim was!!! We hebben meerdere keren even moeten rusten :) onderweg werden alle paddenstoelen, schimmels en bomen besproken wat erg interessant was. Na ongeveer een uur hiken waren we boven. We hadden wel geteld 1,6 km afgelegd en een hoogte 350 meter overbrugd. Het was dus gewoon heel erg steil en heeft ons ook een paar liter zweet gekost. Maar het uitzicht was inderdaad fenomenaal. Als toetje kwam er een gier een aantal keren over zweven wat best zeldzaam was vertelde Ray.
Na even te hebben uitgerust en een weer foto’s te hebben gemaakt, gingen we over hetzelfde steile pad weer terug naar beneden. Op zo’n steil pad naar boven lopen is niet fijn, maar naar beneden is ook geen pretje. Maar we hebben het weer gered!
Onderweg had Ray al “old mens beard” (moeten jullie zelf maar even googlen) en hars gezocht, waar je goed een vuurtje mee kunt maken. Uiteraard heeft Jeroen mee geholpen. Mannen en een vuurtje maken….. Op het vuurtje ging een vis, verpakt in aluminiumfolie met citroenen, uien en knoflookboter. Na een minuut of 10 was de vis gaar. Lekker dat dat was!!! Samen met de broodjes en de salade die mee was genomen, hadden we een heerlijke lunch.
Maar toen moesten we nog de 6 km terug kanoën. Gelukkig hadden we de wind mee, want alle drie waren we best moe. Maar uiteindelijk hebben we die 6 km in een volgens Ray best snelle tijd afgelegd.
Na nog een verkoelend drankje zijn we weer in de auto gegaan richting ons huisje in Clearwater. Onderweg zijn we nog even gestopt bij de Dawson Falls. Dit is een waterval van 90 meter breed waarbij het water maar 5 meter valt. Indrukwekkend om te zien.
Al met al hebben we een hele leuke dag gehad en zitten we nu moe maar voldaan met een kopje thee en een stukje chocolade weer in ons huisje. :)
Morgen staat er een lange autorit op het programma naar Whistler en zullen we weinig spannende dingen doen. Maar ja… je weet nooit wat je onderweg zoal tegenkomt!

• 19 September 2012 - 13:13

Vonne:

Wat een geweldige dag hebben jullie gehad.
    Ik ben stinkend jaloers op al die mooie avonturen die jullie meemaken.
    Zelfs dat gebakken visje zag er lekker uit.
    Tot morgen, liefs Vonne

• 19 September 2012 - 14:52

Ma Raus:

't Is maar goed dat jullie zo sportief zijn, want je moet wel een ijzeren conditie hebben om dat allemaal
    vol te houden. Maar wat een fantastische reis hebben jullie, wel erg inspannend, steeds zo vroeg op,
    maar misschien gaan jullie vroeg slapen. ( Jeroen, na deze vakantie had je nog makkelijk met het 1e mee
    kunnen spelen)
    Tot morgen Ma

• 19 September 2012 - 16:59

Heidy:

Jullie hebben het er maar druk mee. Wel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Volgende stop is Whistler. Benieuwd wat jullie ervan vinden. Geniet er maar van. X

• 19 September 2012 - 18:40

(schoon) Pa En Ma:

Je weet zeker maar nooit wat je tegen zult komen. Maar jullie hebben toch ook wel door, dat de beren elkaar gewaarschuwd hebben dat jullie in het land zijn! Ze willen die schijterds uit Nederland wel eens de stuipen op het lijf jagen!!!
    Veel plezier en succes!. Kus.